W poprzednich 2 częściach artykułu pisaliśmy o wspólnie zrealizowanych projektach. Mogliście poznać kilka wspaniałych firm i instytucji, z którymi przyszło nam współtworzyć strategie i modele biznesowe, a także projektować nowe produkty i usługi.
Dziś chcielibyśmy Was zachęcić do zapoznania się z autorskimi studiami podyplomowymi, na których możecie zdobyć unikalną wiedzę dotyczącą projektowania innowacji. Opisujemy też relację z II edycji Konferencji Innovation & Design Management. Dzielimy się też relacją z wyjazdów, w tym z udziału w Dutch Design Week, a także kilka innych inspiracji, ciekawostek i zapowiedzi. Zainteresowani?
Autorskie studia podyplomowe „Zarządzanie Innowacją – Design Management” na Uniwersytecie SWPS
Czy wiecie, że Anna Wróblewska, założycielka i CEO Metaphor, jest autorką i opiekunką merytoryczną studiów „Zarządzanie Innowacją – Design Management” na Uniwersytecie SWPS, pierwszych podyplomowych studiów w Polsce łączących design, innowacje i biznes?
W czerwcu 2021 roku zakończyliśmy ósmą edycję studiów, żeby w październiku rozpocząć kolejne, dziewiąte już wydanie.
Podczas studiów słuchacze poznają tajniki tworzenia innowacji i kreatywnego rozwiązywania problemów. Przez 10 miesięcy wspólnie przechodzimy przez cały proces projektowania – pokazujemy jak wykorzystywać metodologię pracy projektowej do tworzenia strategii firm, marek, rozwoju produktów. Uczestnicy, analizując trendy, sami tworzą scenariusze przyszłości i wymyślają innowacyjne rozwiązania dla usług i modeli biznesowych, tworząc startupy na miarę przyszłych czasów!
W ramach rocznego programu uczymy jak, na bazie własnych obserwacji, potencjału zespołu i całej organizacji szukać nowych pomysłów, czasami w zupełnie innych obszarach… Na tym polega innowacja radykalna, która nie koncentruje się na rozwiązywaniu bieżących problemów, ale na przyszłości i zmianie w podejściu do projektowania i tworzenia nowych rozwiązań.
W 9-tej edycji studiów słuchacze wybierali obszary innowacji inspirowani listą 17 celów zrównoważonego rozwoju opracowaną przez ONZ, które mają zostać osiągnięte przez świat do 2030 roku! Cele te odnoszą się do tzw. „5P”: ludzi (ang. people), planety (ang. planet), dobrobytu (ang. prosperity), pokoju (ang. peace) i partnerstwa (ang. partnership). Zatem nad jakimi rozwiązaniami aktualnie (bo rok akademicki wciąż trwa) pracują studenci SWPS?
1. Zwiększenie przestrzeni zielonych w najbliższym otoczeniu.
2. Zapewnienie edukacji wysokiej jakości i promocja uczenia się przez całe życie.
3. Walka z przebodźcowaniem, które ma wpływ na zdrowie i jakość naszego życia.
4. Obniżenie poziomu generowania odpadów poprzez prewencję, redukcję, recykling i ponowne użycie surowców i produktów.
Dobrze zaprojektowany biznes integruje produkt i usługę z modelem biznesowym oraz procesami zachodzącymi w organizacji. Dzięki powiązaniu wszystkich obszarów działalności firmy możemy tworzyć konkurencyjne i charyzmatyczne marki.
Udział w studiach podyplomowych „Zarządzanie Innowacją – Design Management” rozwija kompetencje w zakresie samodzielnego kreowania i wdrażania innowacji w firmie. Cieszymy się, że co roku poznajemy wiele otwartych na zmiany i ambitnych osób, które aktywnie i świadomie uczestniczą w zajęciach i z którymi udaje się nam spotkać ponownie poza murami uczelni. Więcej informacji o studiach znajdziecie na stronie Uniwersytetu – TUTAJ. A w 2022 roku przyjdzie nam realizować okrągłą, 10-tą edycję studiów! Zachęcamy więc do zapisów i współtworzenia z nami innowacji! 😉
Wysoko oceniona 2. Konferencja Innovation & Design Management
29-30 marca 2021 r., już po raz drugi, razem z Pulsem Biznesu, zorganizowaliśmy dwudniową konferencję Innovation & Design Management, której tematem przewodnim w tym roku było „Projektowanie w Płynnej Nowoczesności. Redefinicja. Respekt. Relaks.”.
Innovation & Design Management to jedyna w Polsce konferencja poświęcona projektowaniu biznesu i innowacji. 2 dni pełne merytorycznej wiedzy i poszukiwań odpowiedzi na pytanie „Jak projektować biznes w Polsce 2021+, aby znaleźć się w gronie zwycięzców?”. Konferencja była wspaniałą okazją do wielowymiarowej komunikacji oraz wymiany myśli pomiędzy uczestnikami a 50 prelegentami – wybitnymi mentorami i praktykami w biznesie.
Gośćmi specjalnymi wydarzenia w 2021r. byli:
→ prof. Roberto Verganti – ekspert w dziedzinie innowacji i przywództwa, autorytet w dziedzinie designu,
→ prof. Brigitte Borja de Mozota – pionierka w dziedzinie badań z zakresu design management, założycielka i dyrektorka Designence ™, think tanku zajmującego się badaniami, strategiami w oparciu o design, kreatywnymi rozwiązaniami dla firm, menedżerów i instytucji na całym świecie,
→ prof. dr hab. Jerzy Hausner – przewodniczący Rady Programowej Open Eyes Economy Summit oraz Rady Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej, b. wicepremier i minister gospodarki, pracy i polityki społecznej,
→ Piotr Voelkel – współwłaściciel Grupy Kapitałowej Vox, założyciel prywatnych uczelni wyższych Collegium Da Vinci i School of Form oraz współzałożyciel Uniwersytetu SWPS, mecenas wielu projektów kulturalnych i edukacyjnych.
Dzięki unikatowej formule konferencji, na którą składały się duety sparingowe, panele dyskusyjne, wykłady, stoliki eksperckie, warsztaty i aż 8 bloków tematycznych, każdy z uczestników był projektantem swojej własnej wersji tego wydarzenia!
Jakie ścieżki tematyczne zrealizowaliśmy w 2021r.?
→ Projektowanie innowacji – produktów, usług, przełomowych rozwiązań i technologii przyszłości.
→ Projektowanie skutecznej strategii rozwoju firmy na czasy kryzysowe i pokryzysowe.
→ Projektowanie doświadczeń klientów w zmieniającym się świecie.
→ Projektowanie silnej marki w globalnym poczuciu braku bezpieczeństwa.
→ Projektowanie kompetencji pracowników na rynku pracy XXI wieku.
→ Projektowanie nowej kultury organizacji opartej na relacjach, empatii, zwinności i elastyczności.
→ Projektowanie komunikacji marki z wykorzystaniem uniwersalnych wartości, które za nią stoją.
→ Projektowanie strategii dla miast przyszłości, miast szczęśliwych mieszkańców.
Uśmiech na twarzach, błysk w oczach uczestników oraz wysoko ocenione wystąpienia prelegentów są dla nas najlepszym potwierdzeniem, że po raz drugi warto było spotkać się w takim gronie i wspólnie szukać pomysłów i rozwiązań projektowania biznesu i innowacji w nowej rzeczywistości.
Jeśli Was z nami nie było – sformułowanie „nic straconego” nie jest może na miejscu ;), ale bądźcie czujni – pracujemy już nad kolejną edycją. O szczegółach będziemy Was informować na bieżąco. A w 2022 roku planujemy coś naprawdę wyjątkowego!
Świadome projektowanie innowacji
W 2021 roku, w ramach programu „Bon na innowacje” rozpoczęliśmy realizację projektu innowacyjnej usługi projektowania innowacji. Korzystając z dostępnych technologii, przy wsparciu jednostki badawczej Uniwersytetu SWPS, rozpoczęliśmy prace nad digitalizacją procesu projektowania, co ma przełożyć się między innymi na portal projektowania innowacji biznesowej!
Portal ten będzie narzędziem wspierającym proces projektowania produktu, usługi lub strategii. Dzięki dostarczeniu wiedzy, narzędzi i stworzeniu środowiska projektowego, platforma ułatwi, uprości i zwiększy efektywność prowadzenia procesu projektowania innowacji w firmach.
Na rynku nie ma aktualnie platformy, która edukowałaby i prowadziła „za rękę” przez proces tworzenia innowacji w tak szerokim zakresie. Nie ma portalu, który umożliwiałby projektowanie procesów innowacji w firmach. Nowe rozwiązanie pozwoli zatem na m.in.:
→ realizację innowacyjnej usługi projektowania przy wsparciu dedykowanej platformy,
→ zrozumienie czym jest innowacja i świadome jej wykorzystanie do realizacji celów biznesowych,
→ rozwój kompetencji świadomego projektowania innowacji w firmach,
→ zwiększenie bezpieczeństwa wdrażania innowacji,
→ umocowanie innowacji na stałe w kulturze organizacji.
Wiele jeszcze przed nami i trochę nie możemy się już doczekać etapu wdrażania portalu w życie, ale zanim to nastąpi skupiamy się na projektowaniu innowacyjnej usługi, która pomoże nam i użytkownikom na sprawną realizację procesów i wyzwań rozwojowych w firmie.
Wystąpienia i debaty, czyli gdzie mogliście spotkać Annę Wróblewską – założycielkę i CEO Metaphor
13-14 października 2021 r. odbyło się V Forum Rozwoju Miast organizowane przez Urząd Miasta Poznania, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Związek Miast Polskich i Unię Metropolii Polskich. Celem Forum było omówienie podejmowanych działań przez firmy i miasta w czasach pandemii oraz zebranie pomysłów na odbudowę miast, zarówno w kontekście ekonomicznym jak i wizerunkowym. Podczas konferencji, w ramach debaty pt. „Rezyliencyjne miasta – w jaki sposób targi wpisują się w ich tożsamość?”, którą moderowała Anna Wróblewska, mieliśmy okazję dowiedzieć się w jaki sposób targi w Barcelonie, Brukseli i Poznaniu zmieniły swój charakter działań w odpowiedzi na skutki pandemii. Usłyszeliśmy również jakie były priorytety rozwoju miast po koronawirusie.
16-17 listopada 2021 r. natomiast mieliśmy przyjemność uczestniczyć w VI Kongresie Open Eyes Economy Summit. Międzynarodowy kongres ekonomii wartości to wydarzenie, którego celem jest budowanie odpowiedzialnego społeczeństwa obywatelskiego, wymagającego zaangażowania również ze strony świata nauki, biznesu i administracji.
Czy wiecie, że jedną ze ścieżek tematycznych „Czy i jak zaczynać wszystko od nowa?”, której patronem był Piotr Voelkel, została zaprojektowana właśnie przez zespół Metaphor z Anną Wróblewską i Piotrem Wróblewskim na czele, oraz we współpracy z Karoliną Koziołek i zespołem Concordia Design? 5 miesięcy przygotowań, dobór tematów oraz zaproszenie gości – wszystko po to, aby razem z uczestnikami wydarzenia szukać pomysłów na zaprojektowanie nowego świata, świata opartego na innej definicji rozwoju, dobrostanu i szczęścia.
W sesji inspiracyjnej prowadzonej przez Annę Wróblewską udział wzięli goście z międzynarodowego środowiska, którzy dzielili się swoim doświadczeniem w zakresie świadomego projektowania: John Thackara – guru zrównoważonego projektowania w złożonym świecie, Frans Joziasse – Dyrektor Generalny i Założyciel PARK & Grow, Martyna Sztaba – CEO i Współzałożycielka Syntoil oraz Tomasz Szymański – Partner Zarządzający Together.
Ale to nie wszystko! Bo trochę wcześniej, w czerwcu, Anna Wróblewska wystąpiła podczas TEDxWarsaw. Na co dzień, razem z naszymi klientami, projektujemy skomplikowane systemy, współtworzymy nowe produkty, usługi i strategie biznesowe.
Jak podsumowała swoje wystąpienie Anna „Chociaż nie wiem jakich narzędzi byśmy nie użyli, największe sukcesy osiągają jedynie te zespoły, które mają odwagę skonfrontować się z własną wiedzą i niewiedzą, obudzić własną świadomość i zrozumieć cały złożony kontekst w jakim funkcjonują. Dlatego moje wystąpienie na TEDxWarsaw nie jest o projektowaniu w biznesie! Dlatego jest o projektowaniu w obszarach seksu i śmierci. Potraktujcie to jako metaforę i spróbujcie przenieść na Wasze życia i biznesy. Tak jak ja próbuję niestrudzenie.” I dodała „Każdego dnia projektujemy swoje życie, swój biznes. Mamy wpływ na to jak mogą poczuć się inni, na ich emocje, myśli, doświadczenia, najczęściej jednak nie zdajemy sobie z tego sprawy. Projektujemy nieświadomie! Możemy to zmienić.”
Najlepiej jak sami zobaczycie to wystąpienie:
Zacznij od siebie, czyli warsztaty własne, rozwój osobisty i rozbudowa zespołu
Codziennie współpracujemy z firmami i instytucjami publicznymi. Dzielimy się doświadczeniem i wymieniamy wiedzą, aby wspólnie wypracowywać innowacyjne rozwiązania. Ale by móc działać sprawnie, być na bieżąco z nowinkami z Polski i ze świata, sami też obserwujemy rynek, pracujemy nad sobą i naszą organizacją. Współpraca z partnerami, w tym m.in. badaczami, projektantami, psychologami biznesu i innym ekspertami i konsultantami, daje nam i naszym klientom jeszcze większe możliwości wdrażania innowacji w swoich firmach.
W 2021 roku nasz zespół powiększył się o 2 nowe osoby. Patrycja Kita (Project Manager) swoje doświadczenie w zarządzaniu innowacyjnymi projektami zdobyła podczas 8-letniej pracy w międzynarodowej firmie w Norwegii. Jest też wynalazcą oraz współautorem kilku aplikacji patentowych w branży chemicznej! W Metaphor zajmuje się prowadzeniem projektów zgodnie z metodologią Innovation & Design Management. Emilia Śledzińska (Marketing Manager) natomiast dołączyła do nas pod koniec 2021 roku i na co dzień dba o działania marketingowe i PR-owe firmy. Emilia to pasjonatka nowych rozwiązań. Podczas wieloletniego doświadczenia marketingowego odpowiadała za takie marki jak m.in.: Kidwell, Magazyn Online Marketing, Food Forum, Jagermeister i Tullamore Dew. Jest też twórczynią marki doti doti. Na początku 2022 r. natomiast nasz zespół powiększył się o kolejnego specjalistę: Jana Bręczewskiego (Sales Manager). Jan posiada wieloletnie doświadczenie we współpracy z klientami biznesowymi w branży m.in. FMCG, sportowej, prawnej, filmowej, produkcyjnej i usługowej. Z wykształcenia i zamiłowania zajmuje się suplementacją w sporcie oraz szeroko pojętym biohackingiem. Całe życie związany ze sportem wyczynowym (pływanie, sporty walki), aktualnie na sportowej „emeryturze” czyli TRIathlete. Poprzez fundację CSV-Sport, łączy świat biznesu ze światem sportu. W Metaphor odpowiedzialny jest za kontakt z klientem.
Dutch Design Week
Czy wiecie, że w październiku byliśmy czerpać inspiracje na 20 już edycji Dutch Design Week (DDW) – jednym z największych wydarzeń projektowych w Europie Północnej, które w 2021 r. prezentowało prace ponad 2 600 projektantów i przyciągnęło ponad 355 tys. zwiedzających? DDW to kilkudniowe wydarzenie w Eindhoven w Holandii, z wystawami, wizytami studyjnymi, warsztatami, seminariami i imprezami w wielu miejscach rozproszonych po całym mieście. Dutch Design Week to kultowy festiwal designu, który słynie z niezwykle estetycznych, innowacyjnych, ale też często odważnych i eksperymentalnych projektów.
Tematem przewodnim 20 edycji DDW było hasło „The Greater Number”, które podnosiło kwestię niezwykle ważnego zjawiska, którego wszyscy dziś jesteśmy świadkami – nadmiernej produkcji i konsumpcji i wynikającej z tego potrzeby działania w zgodzie z doktryną zrównoważonego rozwoju. Dlatego DDW w 2021 roku wołało o „mniej”. Mniejszą konsumpcję, mniejszą produkcję, a tym samym mniej odpadów. Wiemy jednak, że „mniej” nie zawsze jest możliwe, a „więcej” powinno dziś znaczyć „lepiej”, dlatego celem organizatorów była próba znalezienia równowagi polegająca na tworzeniu ani więcej, ani mniej, ale lepiej. Dążąc do zmiany zachowań konsumentów i producentów, możemy wpłynąć na zmiany w praktykach designu, projektując produkty o większej wartości.
Co jeszcze? Niedawno zorganizowaliśmy warsztaty strategiczne dla nas samych. Chcieliśmy podsumować dotychczasowe działania, uspójnić naszą wizję planowanych przedsięwzięć i zebrać pomysły nowych rozwiązań, którymi będziemy mogli się z Wami dzielić.
Jak można zorganizować takie warsztaty? Kto powinien w nich uczestniczyć? Często trudno jest znaleźć czas, zatrzymać się na chwilę i przeanalizować realizowane projekty. Jeszcze trudniej jest się „odciąć” od tego co nasze, co znane i obiektywnie spojrzeć na własne działania. Ale warto. Dlaczego? Taka refleksja i zmiana perspektywy daje nowe spojrzenie na organizację i często prezentuje nowe możliwości. Warto przyjrzeć się oferowanym produktom. Być może jest ich za mało, a może wręcz przeciwnie – za dużo? Może wymagają aktualizacji? Analiza klientów może przynieść nowe obserwacje. Kim są klienci? Jakie są ich potrzeby i oczekiwania? Jakie wartości wyznają? I w końcu: jak Wy możecie im pomóc, co możecie im zaproponować, aby Wam zaufali i zostali z Wami dłużej? Dlaczego to właśnie Wam mają zaufać?
Takie warsztaty to też bardzo dobry sposób przedstawienia pracownikom organizacji jako całości. To okazja do omówienia celów strategicznych firmy i celów operacyjnych, które muszą zostać zrealizowane, aby przedsiębiorstwo razem z całym zespołem mogło się rozwijać. Z jednej strony opinia pracowników z różnych działów daje ogromną wiedzę i masę pomysłów na usprawnienia obecnych jak i zaprojektowanie nowych działań, a z drugiej strony łączy i motywuje do pracy. Czując, że jesteśmy częścią większej całości, wiedząc po co coś robimy, nadając sens działaniom, dajemy ludziom poczucie wartości, przynależności i sprawczości. A jeśli zespół tego wymaga – takie warsztaty mogą być też dobrym źródłem motywacji.
Praca zdalna, spotkania online i wirtualna rzeczywistość
Podobnie jak inne firmy w 2021 roku mierzyliśmy się z pandemią i jej skutkami. Praca zdalna wymuszała na nas konieczność organizacji przestrzeni domowej na cele biurowe. Łączenie spotkań biznesowych w trybie online z reorganizacją życia prywatnego, nierzadko utrudniało sprawną komunikację.
Również prowadzenie zajęć online na studiach podyplomowych było i wciąż jest nie lada wyzwaniem. Jak deklarują osoby biorące udział w szkoleniach, warsztatach czy innych spotkaniach zdalnych – bardzo często wykonują w tym samym czasie również inne czynności (związane zarówno z pracą, jak i domem). Utrzymanie uwagi słuchaczy podczas zajęć online staje się zatem trudniejsze i wymaga innego przygotowania i innego sposobu prowadzenia zajęć.
Nowoczesne technologie pozwalają nam dziś uczestniczyć w spotkaniach z osobami będącymi na różnych krańcach świata. Komunikacja taka skraca czas i koszty związane z organizacją spotkań. Pomimo, że obserwujemy dziś dynamiczny rozwój nowych technologii, które dają nam ogromne możliwości, w tym rozwój wirtualnej rzeczywistości, która jest już na wyciągnięcie ręki (dosłownie, bo mamy w zespole osobę, która kilka dni temu lądowała na jednej ze stacji kosmicznych:)), to jednak cieszymy się, że wciąż udaje nam się spotykać osobiście, nie tylko w naszym „metaphorowym” zespole, ale również z Wami!
Przed nami kontynuacja rozpoczętych działań i zupełnie nowe projekty. Zmotywowani i pełni sił cieszymy się, że ponownie możemy widywać się dziś osobiście. Bez ograniczeń.