loader image

Kobiety, które inspirują

Możemy być dumni, bo Polska jest w czołówce państw pod względem liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych. W polskich firmach stanowią one 34 proc. wśród wyższej kadry menedżerskiej, jednak – co wciąż nie jest optymistyczne – tylko 8% zajmuje najwyższe stanowiska. To i tak wynik wyższy od średniej europejskiej i światowej. W Dniu Kobiet życzymy Wam i sobie, aby było nas w biznesie coraz więcej! Dziś – dla inspiracji – prezentujemy przykłady 5 kobiet ze świata, które doceniamy. Nie tylko ze względu na ich karierę, ale przede wszystkim moc zmieniania rzeczywistości.

1. Maria Siemionow – naukowczyni i wizjonerka

„Moja praca naukowa nie jest wynikiem jednorazowej decyzji, lecz konsekwencją wielu wyborów. Każdy z nich wiązał się z odpowiedzią na jakieś wyzwanie, każde kolejne było o stopień trudniejsze. Zanim dokonaliśmy przeszczepu twarzy człowieka, w moim laboratorium przeszczepiliśmy tysiące twarzy szczurów. Słyszałam, że marnuję czas na badania, które nigdy nie będą miały zastosowania u ludzi. Ale się nie poddawałam. Żeby dokonać pierwszej na świecie transplantacji twarzy, trzeba mieć wielkie marzenia” – mówi profesor Maria Siemionow. Lekarka zdobyła światową sławę, swoje wielkie marzenia spełniając. Jest pierwszą osobą na świecie, która przeprowadziła zakończoną sukcesem operację przeszczepu twarzy. Po swoich wybitnych lekarskich i naukowych dokonaniach, profesor wchodzi również do świata biznesu. Po opracowaniu leku na rzadką genetyczną chorobę Duchenne’a, założyła Dystrogen, biotechnologiczną firmę, która ma zająć się komercjalizacją tego odkrycia. O fascynującej historii Marii Siemioniow możecie poczytać w autobiograficznej książce „Twarzą w twarz”.

2. Greta Thunberg. Czy 15-latka może zbawić świat?
Co robi 15-letnia dziewczynka w zestawieniu doświadczonych kobiet biznesu? Dla nas to uzasadnione. Greta Thunberg rozpoczęła w tamtym roku ważną rewolucję, a jej głos został poważnie potraktowany przez światowe media i liderów politycznych. Odważnie i brawurowo zwraca uwagę na problem, który dotyczy nas wszystkich – kwestię zmian klimatu oraz ignorancji, jaką w tym temacie okazują światowi liderzy. Zasłynęła, gdy do jej strajku dołączyło ponad 20 tysięcy uczniów na świecie, wychodząc na ulicę, by walczyć o własną przyszłość. Szkolne strajki rozprzestrzeniły się w 270 miastach na całym globie m. in. w Wielkiej Brytanii, Belgii, Stanach Zjednoczonych czy Australii.
Greta jest tak skuteczna w swoich działaniach, że zaproszono ją do wygłoszenia przemówienia na szczycie klimatycznym (COP24) w Katowicach. Przypominamy – w wydarzeniu wzięli udział delegaci z całego świata, w tym 29 prezydentów i monarchów, 7 ministrów spraw zagranicznych oraz 82 ministrów środowiska. Obecna była również Przewodnicząca Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych María Fernanda Espinosa. Skoro jako 15-latka Greta jest w stanie skutecznie wpłynąć na opinię światową, czym zaskoczy nas w swoich kolejnych działaniach?

3. Susan Wojcicki. Jak przejść z dobrze prosperującej firmy do garażu?
„Zawsze lubię przypominać kobietom, że nie trzeba mieć stopni naukowych lub technologicznych, aby zbudować karierę w technologii” – mówi Susan Wojcicki, CEO YouTube’a, jedna z najpotężniejszych postaci na świecie wg magazynu „Forbes”, a także – jak twierdzą niektórzy – najważniejsza kobieta w internecie.

Aby dołączyć do startującego w garażu start upu Google’a – zostawiła dobrze prosperującego w tamtym czasie Intela. Dodajmy tylko, że była wtedy w czwartym miesiącu ciąży. Dziś Wojcicki podkreśla, że to jedna z najlepszych decyzji w jej życiu. Trudno nam sobie to wyobrazić, ale jej zadaniem było wypromowanie start upu bez żadnych środków biznesowych. Jej strategia okazała się tak celna, że wraz ze swoim zespołem stopniowo stworzyła firmę wartą wiele miliardów dolarów. Nie przez przypadek mówi się, że jest matką Google’a. A także: również pięciorga dzieci. Każdego dnia pokazuje kobietom na całym świecie, że nie trzeba rezygnować z życia rodzinnego, aby osiągnąć sukces.

4. Bozoma Saint John – kobieta od zadań specjalnych
To kolorowy ptak marketingu – Bozoma każdego dnia udowadnia, że poważna kobieta biznesu nie musi nosić garsonek, by być jedną z najbardziej wpływowych osób w marketingu. Bozoma obecnie kieruje William Morris Endeavour. Wcześniej pełniła funkcję głównego przedstawiciela ds. marki w Uber, a także dyrektora ds. marketingu w Apple Music. Saint John znana jest z kreacji innowacyjnych w branży kampanii reklamowych – zapraszała do współpracy takie gwiazdy, jak Mary J. Blidge, Kerry Washington, Taraji P. Henson czy Beyonce. Była pierwszą czarnoskórą kobietą w historii, która przemawiała podczas corocznej konferencji Apple’a dla developerów. Znana jest ze swojej ambitnej misji, którą podjęła podczas współpracy z Uberem. Przyjęła posadę, kiedy firma przeżywała ogromny kryzys wizerunkowy. W tym czasie ważne były tam takie problemy jak: oskarżenia o molestowanie seksualne, rezygnacja szefa i wielki protest przeciwników firmy. Zadanie, które przed sobą postawiła, pokazywało jej ambicję i ogromną odwagę do wprowadzania zmian.

5. Marissa Mayer – królowa nowych technologii
Już na studiach wyspecjalizowała się w systemach informatycznych – legenda głosi, że przed wejściem na rynek pracy miała aż 12 ofert od konkurencyjnych firm. W tym jedną najważniejszą, od start upu Google. Była tam pierwszą kobietą inżynierem. Szybko awansowała w strukturach, stając się z czasem wiceprezes Search Products & User Experience w firmie oraz jedną z twarzy Google’a. Kończąc karierę w firmie powiedziała: „Pomogłam zbudować Google, ale nie lubię spoczywać na laurach. Myślę, że najciekawszą rzeczą jest to, co dzieje się dalej”. Po Googlu nadszedł czas na Yahoo. W pierwszym roku jej pracy akcje wzrosły z 15,74 dol. za akcję do około 28 dol. Jej doświadczenie i dynamiczna postawa sprawiły, że w wieku 37 lat została najmłodszym dyrektorem generalnym firmy na liście Fortune 500. Przed swoim odejściem podsumowała swoje wyniki: 43 mld dol. w kapitalizacji rynkowej, potrojenie wartości akcji Yahoo!, zwiększenie liczby użytkowników telefonów komórkowych do ponad 650 mln dol., zbudowanie mobilnego biznesu reklamowego o wartości 1,5 mld USD oraz przekształcenie struktury serwisu.

LinkedIn
Share