Tegoroczna edycja Łódź Design Festival 2022, pod hasłem RE:GENERACJA, jest zachętą do poszukania odpowiedzi na wyzwania, z jakimi mierzymy się na początku trzeciej dekady XXI w. Na festiwalu zaprezentowane zostaną działania, które sprzyjają odbudowie zarówno indywidualnej, jak i systemowej. Uczestnicy wydarzenia będą poszukiwać sposobów na zregenerowanie nie tylko środowiska naturalnego, ale i tkanki miejskiej, instytucji społecznych, a co najważniejsze – każdego z nas. Tak o koncepcie 11-dniowego festiwalu mówi jego dyrektor Michał Piernikowski.
Ideą, która będzie przyświecać wszystkim wydarzeniom, to zachęcenie do dokonania głębszej refleksji nad stanem aktualnego świata i wyzwaniom, które przed nami stawia. Aby na końcu stwierdzić, że tytułową RE:GENERACJĘ musimy traktować jako stały proces, który pozostanie już z nami na zawsze.
Organizatorzy przygotowali bogaty program, w którym nie zabraknie międzynarodowego konkursu wzorniczego dla młodych projektantów make me! oraz plebiscytu must have na najlepsze polskie produkty – na który szczególnie niecierpliwie czekamy (ale więcej o tym dlaczego przeczytacie poniżej). Na zwiedzających od 12 do 22 maja czekać będą także wystawy w przestrzeni Art_Inkubator oraz w miejscach towarzyszących, debaty i panele dyskusyjne.
Eksperckiej analizie poddany zostanie również temat projektowania w myśl zasad zrównoważonego rozwoju. Będziemy świadkami debaty na temat odpowiedzialnej architektury, jej znaczenia i celach.
Plebiscyt must have
Najbardziej doceniany w branży plebiscyt must have, który wyróżnia najlepsze polskie produkty pochodzące od krajowych projektantów i producentów, osiągnął w tym roku niepotykaną liczbę zgłoszeń oraz przyznanych wyróżnień!
must have to nieodpłatnie nadawany znak jakości, którym polskie firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą. Powstał, by upowszechnić dobry polski design i dzięki temu promować rodzimy biznes oraz projektantów. Must have to unikalna rekomendacja konsumencka, oraz jedno z najbardziej medialnych wydarzeń w polskim designie.
„Ten plebiscyt to dla nas wyjątkowe zobowiązanie i odpowiedzialność. A towarzysząca mu wystawa to swego rodzaju rekomendacja konsumencka. Przy wyborze finałowych projektów próbujemy odejść od idei związanych z doskonałością produktu, widzianego tylko przez pryzmat prawidłowego projektowania. Wspólnie z radą ekspertów, wskazujemy raczej przedmioty będące obiektem pożądania współczesnych konsumentów i odpowiadają na ich różnorodne potrzeby.” – mówi Michał Piernikowski.
Nominacja maszyny brajlowskiej Harpo do nagrody must have
Ogromnie się cieszymy, że maszyna brajlowska Mountbatten Brailler Tutor, którą wspólnie z zespołem Harpo oraz projektantką Joanną Leciejewską ze studia projektowego Ekierki zaprojektowaliśmy, znalazła się w gronie wyróżnionych produktów! Projektem kierowała Anna Wróblewska, założycielka i CEO Metaphor.
Wystawę prezentującą wyróżnione w tegorocznej edycji plebiscytu produkty będzie można zwiedzać w rotundzie Manufaktura podczas 16. Łódź Design Festival, który odbędzie się w dniach: 12-22.05.2022 r.
Jak ulepszyliśmy urządzenie Mountbatten do nauki pisania systemem Braille’a dla dzieci niewidomych i niedowidzących?
Każdy projekt, którego się podejmujemy, jest dla nas nowym doświadczeniem i wyzwaniem. Tak było i tym razem. Najtrudniejsza w tym projekcie była empatyzacja, czyli wejście w perspektywę użytkownika i zrozumienie świata osób, które nie widzą.
Wspólnie doszliśmy do wniosku, że Mountbatten wyklucza społecznie swoich użytkowników, podkreśla ich niepełnosprawność i nie integruje ich z otoczeniem. Przeformułowaliśmy zatem wyzwanie: chcieliśmy zaprojektować urządzenie od nowa i uwzględnić potrzeby dzieci i ich opiekunów. Chcieliśmy, żeby dzieci polubiły nasz projekt i korzystały z niego z dumą i przyjemnością.
Razem z zespołem Harpo rozpoczęliśmy od badań etnograficznych i pogłębionych wywiadów w szkołach i domach. Ich wyniki wpłynęły na zmianę kierunku procesu — od liftingu do nowego projektu. Zorganizowaliśmy warsztaty kreatywne oraz konsultacje z zespołem projektowym, który składał się z konsultantów i pracowników firmy, osób niewidomych, niedowidzących, nauczycieli i rodziców. Wspólnie wypracowaliśmy brief projektowy. Stworzyliśmy szkice koncepcyjne, następnie projekty, wreszcie prototypy do testowania nowego rozwiązania. Po kilkukrotnej modyfikacji prototypów powstały modele Mountbattena gotowe do wdrożenia.
Nowy Mountbatten jest nowoczesny i prostszy w formie, zostały rozdzielone i ulepszone dwie jego funkcje — maszyny do pisania i drukarki, dzięki temu urządzenie stało się mobilne. Produkt zyskał nową cenę, dostępną dla szerszego grona odbiorców.
Ale to nie wszystko! Maszyna brajlowska Mountbatten Brailler Tutor otrzymała również nagrodę Dobry Wzór 2021. Cieszymy się za każdym razem, gdy wspólne, innowacyjne projekty zostają w ten sposób wyróżnione.
Nasza współpraca z Harpo na tym się nie zakończyła. Wspólnie pracowaliśmy także nad innym projektem – opracowaliśmy nowy w skali świata notatnik brajlowski BraillePen dla osób niewidomych i słabowidzących. Zastosowane nowe moduły brajlowskie pozwoliły na znaczne zmniejszenie gabarytu całego urządzenia. Notatnik jest więc kompaktowy, mieszczący się nawet w kieszeni. Ponadto wygląda bardzo nowocześnie. Dzięki interdyscyplinarnemu zespołowi i połączeniu różnych kompetencji projektantów i pracowników, w tym szczególnie technologów z firmy Harpo, udało się wspólnie opracować nowoczesny produkt, odbiegający od aktualnie dostępnych urządzeń brajlowskich na rynku.
Wracając do Łódź Design Festival 2022…
Wracając do wydarzenia, niezwykle ciekawie zapowiada się tegoroczne otwarcie festiwalu, wzbogacone obecnością wybranych kuratorów, którzy oprowadzą festiwalową publiczność po swoich ekspozycjach. Start już w czwartek 12 maja o godz. 18:30, w Centrum Festiwalowym – Art_Inkubator w Fabryce Sztuki przy ul. Tymienieckiego 3. Ponadto w harmonogramie tego dnia swoje miejsce mają m.in. wernisaż wystawy „Słownik ukrainizmów” (Galeria Re:Medium) oraz warsztat „Re-kreacja: generowanie koncepcji kolekcji akcesoriów”.
Drugi dzień dostarczy zwiedzającym wyjątkowych emocji – za sprawą gali wręczenia nagród w konkursie make me! 2022. W tym roku wpłynęło 147 zgłoszeń, w tym z Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Słowacji, Holandii, Kanady, Węgier, Litwy, Chin i Austrii, spośród których wybrano 26. finalistów. To oni powalczą o łączną pulę nagród, która wynosi aż 60 000 zł!
Z kolei wystawa „Piknik na skraju drogi”, prezentująca prace sześciorga finalistów konkursu Mazda Design Experience 2020/2021, będzie niezwykłą okazją do spotkania z autorami wyłonionych projektów. Tytuł wystawy, nawiązujący do słynnej powieści braci Strugackich, w tym wypadku został potraktowany z jednej strony dosłownie, bo tematem konkursowych zmagań była: reKREACJA, rozumiana jako odnowa naszej kondycji fizycznej i mentalnej. Z drugiej, można go rozumieć jako design końca pewnego okresu (i początku innego), proces twórczego re-designu budującego na nowo harmonijną relację człowieka z naturą.
Szczególne miejsce w programie łódzkiego festiwalu zajmuje ARCHIBLOK. Jak co roku jego uczestnicy, eksperci i ekspertki zajmujący się architekturą i urbanistyką, rozpoczną od przedstawienia prezentacji poświęconych najciekawszym aspektom swojej pracy zawodowej, by następnie wziąć udział w tradycyjnie już porywającej dyskusji. Ważnym tematem tegorocznej debaty będą działania poświęcone tematyce miejskiej i architektonicznej. Uczestnicy spotkania wspólnie postarają się odpowiedzieć na pytanie: jak czerpać z historii i jak adaptować istniejące przestrzenie do obecnych potrzeb.
Cofniemy się w przeszłość. Zapoznamy się z „Elementarzem polskiego dizajnu” i architekturą ośrodków wypoczynkowych z czasów PRL–u, dzięki wystawie „Ostatni turnus”. W ramach tej pierwszej ekspozycji, dostępnej w Akademickim Centrum Designu zostanie zaprezentowanych 100 projektów polskiego designu, powstałych w ciągu ostatniego stulecia, od 1918 roku po dni dzisiejsze.
Niezwykle ciekawą i aktualną tematykę podejmuje również wystawa „DOBRA/NOC”, która opowiada o tym, co składa się na dobry sen. Porusza kwestie rytuałów, wyciszenia, potrzeby bliskości, właściwego wyposażenia sypialni czy nowych wspierających technologii, które poprawią jakość naszego snu. Założeniem wystawy jest przejście przez cały cykl, od powrotu do domu (zakończenia pracy), przez rytuał wieczorny, zasypianie, bliskość ze sobą lub z partnerem, aż po sen głęboki, przebudzenie i wejście w nowy dzień. Celem kuratorki jest uwrażliwianie na rolę snu i zaproszenie do zadbania o jego jakość we własnym zaciszu domowym.
Pełna wersja programu Łódź Design Festival 2022 oraz dłuższe opisy wszystkich wydarzeń i wystaw dostępne są na stronie: www.lodzdesign.com
Prezentowane zdjęcia pochodzą z relacji zdjęciowej Łódź Design Festival 2021 udostępnionej przez organizatorów wydarzenia.
Do zobaczenia w Łodzi!