loader image

Czy chciałbyś zostać projektantem jutra? - Część II

„Wiem, że nic nie wiem”, czyli dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

W poprzednim artykule (który w całości dostępny jest TUTAJ) opisaliśmy kilka niezwykłych wypraw, które wspólnie z Wami w ostatnich miesiącach realizowaliśmy.

Na co dzień projektujemy rozwiązania w trosce i z poszanowaniem nas wszystkich – klientów, pracowników, mieszkańców tej niezwykłej planety Ziemi. Odkrytą siłę przekładamy na rzeczywiste produkty i usługi, które stają się doświadczeniem. Lubimy wymieniać się wiedzą i wspólnie projektować nowe, innowacyjne rozwiązania.

Jakie inne wyprawy zrealizowaliśmy w 2021 r. i które w 2022 r. wciąż realizujemy?

Model biznesowy i kierunki rozwoju jednego z najbardziej niezwykłych teatrów świata 

Pod koniec 2021 roku rozpoczęliśmy współpracę z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, jedynym teatrem szekspirowskim w Polsce.

Gdański Teatr Szekspirowski powstał w miejscu, w którym przez przeszło 200 lat, od początku XVII w., funkcjonował budynek Szkoły Fechtunku. Obecnie stoi tu jeden z najbardziej niezwykłych teatrów świata, inspirowany dawnym teatrem elżbietańskim, który w swoim dorobku może pochwalić się wieloma nagrodami i wyróżnieniami o światowej skali. Inicjatorem budowy teatru był profesor Jerzy Limon, literaturoznawca, tłumacz i teatrolog, współorganizator odbywającego się w Gdańsku festiwalu poświęconego twórczości Szekspira.

Nowoczesną, wielofunkcyjną bryłę, pokrytą z 1 200 000 antracytowych cegieł i ceglanej kostki brukowej, zaprojektował wenecki architekt Renato Rizzi. Włoski architekt odtworzył tu model dawnego miasta: są tu wąskie uliczki, dziedzińce i kilka zacienionych zaułków, a jasne, kamienne schody prowadzą widzów na przypominające gotyckie kościoły tarasy z ciemnej cegły, które jednocześnie są ścieżkami spacerowymi z widokiem na panoramę Gdańska. Budynek, dzięki połączeniu rozwiązań Szkoły Fechtunku z architekturą XXI wieku, uznawany jest za jedno z największych dzieł architektury ostatnich lat. System ruchomych platform umożliwia dowolne modelowanie sceny i widowni, a otwierany dach – granie przy świetle dziennym, jak w renesansie! Budowa Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego pozwoliła na wykreowanie wysokiej jakości prestiżowej oferty kulturalnej, która stała się wizytówką Miasta Gdańska, regionu i kraju.

Jesteśmy już po kilku warsztatach, planujemy właśnie kolejne spotkania. Nieoficjalnie możemy zdradzić, że poza pracą nad modelem biznesowym i kierunkami rozwoju tego niezwykłego miejsca, które niewątpliwie cechują nietuzinkowy design i niecodzienne rozwiązania architektoniczne, wspólnie planujemy też coś wyjątkowego, w zupełnie innym charakterze. Jedno jednak jest pewne – wydarzenie to będzie mocno skorelowane z architekturą tego wspaniałego miejsca i naszą działalnością! Na co dzień, w zgodzie z holistycznym projektowaniem i wykorzystując nowe technologie, współtworzymy innowacyjne rozwiązania w formie strategii, produktów oraz usług, świadomie kreując emocje i doświadczenia.

Chcemy dzielić się naszym doświadczeniem i wymieniać wiedzą, ale… o szczegółach naszego pomysłu będzie głośniej niebawem 😉

 

Gdański Teatr Szekspirowski

 

Proces tworzenia innowacji, metody myślenia projektowego i warsztaty „5 Sprints to Grow”

Od ponad stu lat, Grupa Demant odgrywa istotną rolę w rozwoju innowacyjnych technologii i know-how, które przyczyniają się do poprawy słuchu i zdrowia ludzi. Jak sami o sobie mówią „Nasza pasja do innowacji i technologii pomoże nam urzeczywistnić to, co niewyobrażalne.”. Razem z Kamilą Pępiak-Kowalską, właścicielką marki Ministry of Skills, która zaprosiła nas do współpracy, wspólnie z pracownikami firmy Demant przeprowadziliśmy warsztaty w ramach programu „5 Sprints to Grow”.

Firma Demant, świadoma potrzeb pracowników, pracuje nad kulturą organizacyjną, opartą o innowacje. Jak zatem przebiegała nasza współpraca? Na wstępie uczestnicy zostali wprowadzeni w etapy procesu tworzenia innowacji, zapoznali się z metodami myślenia projektowego, takich jak design thinking, service design czy user experience. Następnie podzieliliśmy pracowników na 3 grupy projektowe. Interdyscyplinarne zespoły, w których spotykają się różne umiejętności i postawy, a także atmosfera sprzyjająca wymianie doświadczeń, umożliwia projektowanie twórczych i nowoczesnych strategii, produktów i usług.

Nad czym pracowali uczestnicy programu? Pierwsza grupa projektowa szukała pomysłów w zakresie skutecznego onboardingu nowych pracowników – jak pomóc odnaleźć się w organizacji nowemu pracownikowi, ułatwić mu dostęp do niezbędnych informacji na obejmowanym stanowisku oraz zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Drugi zespół pracował nad stworzeniem zaawansowanego narzędzia, które w przyjazny i atrakcyjny sposób pozwoliłoby na szybki i łatwy dostęp do informacji firmowych, w tym szczególnie dotyczących struktury organizacyjnej i zakresu obowiązków pracowników. Trzecia grupa pracowała nad zaprojektowaniem rewolucyjnego podejścia do rozwijania kompetencji wszystkich pracowników firmy, w tym osób na stanowiskach menedżerskich. Celem zaproponowanego narzędzia było zwiększanie zaangażowania pracowników i podniesienie efektywności pracy zespołów. Po przejściu przez wszystkie etapy projektowania innowacji, każdy zespół zaprezentował swoje propozycje rozwiązań przed Zarządem i kluczowymi osobami w firmie. Interpretatorzy, na podstawie własnej wiedzy i kompetencji, konstruktywnie odnieśli się do przedstawionych rozwiązań.

Cieszymy się, że mogliśmy przygotować każdy z zespołów do projektowania procesów tworzenia innowacji i pełni podziwu obserwowaliśmy Kamilę Pępiak-Kowalską, która zadbała o rozwój kompetencji społecznych uczestników warsztatów, w tym o wzmocnienie kompetencji przywódczych. Jak wspomina pierwszy etap prac jedna z uczestniczek programu w wywiadzie, który w całości dostępny jest na stronie firmy Demant: „W trakcie tego spotkania mogliśmy się przyjrzeć zarówno naszym mocnym stronom jak i obszarom do rozwoju. I już bezpośrednio po tym mieliśmy tzw. sprinty, podczas których koncentrowaliśmy się na rozwoju kompetencji w 3 kategoriach: leading yourself – czyli zarządzania sobą, leading others – czyli zarządzania innymi oraz leading business – czyli obszarami związanymi z myśleniem strategicznym oraz tym, jak nasze działania, mogą wpływać nie tylko na nasz zespół lokalnie, ale również na biznes globalnie.”

Warsztaty Design Management

Jaka powinna być nowoczesna edukacja?

Edukacja skoncentrowana na wyzwaniach, oparta na doświadczaniu i eksperymentowaniu. Edukacja nastawiona na zawody przyszłości i ucząca ekologicznej odpowiedzialności. Edukacja, która w czasach post-prawdy pomaga w rozróżnianiu faktów od opinii i rosnącej fali „fake newsów”. A także, w dobie rozwoju nowoczesnych technologii wykorzystująca rozwiązania, jakie dają dziś m.in. technologie mobilne, drukarki 3D czy rozszerzona rzeczywistość.

Wspólnie z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, który świadomy rosnących oczekiwań ze strony studentów i wyzwań stawianych instytucjom naukowym, rozpoczęliśmy prace nad strategią aspiracyjną Uczelni. Co już za nami? Przeprowadziliśmy audyt procesów, procedur zarządzania zasobami uczelni oraz struktury i kultury organizacyjnej. Stworzyliśmy rekomendację do systemu zarządzania zasobami UWM. Zaproponowaliśmy nową strukturę organizacyjną oraz zbiór nowych procesów i procedur regulujących funkcjonowanie Uniwersytetu. Następnie przeprowadziliśmy mapowanie potrzeb szkoleniowych pracowników oraz stworzyliśmy na tej podstawie program szkoleń. Przeprowadziliśmy badania, przeanalizowaliśmy problemy i potrzeby samego Uniwersytetu, jego pracowników i otoczenia tak, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom nie tylko studentów, ale i regionu czy kraju. Aktualnie projektujemy razem strategię aspiracyjną, czyli ścieżki realizacji celów strategicznych wyznaczonych przez Rektora UWM. Przed nami także realizacja szkoleń dla pracowników Uczelni oraz kompleksowa opieka nad wdrożeniem opracowanej strategii.

Ale to nie wszystko! Czeka nas bowiem integracja diagnozy kultury organizacji i docelowych procesów wewnętrznych ze strategią aspiracyjną i przełożenie ich na działania, a także mentoring procesów wdrożeniowych. Jesteśmy właśnie świadkami przechodzenia Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego przez wielką zmianę! I jesteśmy dumni, że możemy tę zmianę razem z Rektorem Uczelni oraz pracownikami Uczelni współtworzyć. W tej odważnej transformacji aktywnie pomaga nam Centrum Innowacji i Transferu Technologii Uniwersytetu. Trzeba mieć wielką świadomość menadżerską, żeby zaprosić do wspólnego udziału w procesie transformacji reprezentantów całej organizacji. Przy jednym stole spotykają się władze uczelni, nauczyciele akademiccy, pracownicy centralnej administracji i wypracowują rozwiązania z uwzględnieniem najnowszych trendów edukacyjnych. Bez hierarchii, struktury, wszyscy na równi. Jak powiedział Rektor UWM – prof. Jerzy Andrzej Przyborowski w wywiadzie dla Gazety Olsztyńskiej „Chcemy, żeby powoływanie nowych kierunków było poprzedzone gruntowną analizą (…) Uniwersytet ma iść także z duchem czasu w innych kwestiach: zmieniać mają się warunki studiowania i pracy, a sama uczelnia być bardziej ekologiczna.”.

fot. ze strony internetowej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Umiejętność pracy projektowej w oparciu o metodykę Innovation & Design Management

W Olsztynie bywaliśmy częściej, gdyż oprócz prac nad strategią aspiracyjną samego Uniwersytetu, prowadziliśmy również cykl warsztatów dla studentów pt. „Letnia Szkoła Zarządzania Innowacją”. Program ten miał na celu nabycie przez uczestników umiejętności pracy projektowej w oparciu o metodykę Innovation & Design Management. Studenci, pod opieką mentorów, pracowali nad rozwiązaniem realnych problemów zgłoszonych przez przedsiębiorców i inne podmioty zewnętrzne. Lista wyzwań projektowych dotyczyła m.in.: kształtowania postaw przedsiębiorczych od najmłodszych lat, sposobów zatrzymania młodych ludzi w regionie, rozwiązań na terenie kampusu zwiększających komfort studiowania, pomysłów na dotarcie do jak największej liczby osób zainteresowanych produktami pszczelimi oraz zachęcania przedsiębiorstw z Warmii i Mazur do zmian modelu funkcjonowania na zgodny z gospodarką o obiegu zamkniętym.

Dzięki udziałowi w projekcie studenci zapoznali się z zagadnieniem budowania zespołów, identyfikacją problemów w ramach zdefiniowanych obszarów innowacji oraz metodami badawczymi. Uczestnicy przeszli trening kreatywności, budowali tożsamość marki i projektowali dla niej identyfikację wizualną. Ponadto, zapoznali się z zasadami prototypowania i testowania projektowanych rozwiązań oraz zaprojektowali modele biznesowe w obrębie wypracowanej wcześniej propozycji wartości.

Jakie zatem nowe rozwiązania wypracowali studenci podczas ostatnich kilku miesięcy? Grupa „Bee Balance” pracowała nad nowymi usługami dla pasieki Sobolewski. Zespół „Grota Kreatywności” poświęciła swój czas nad problemem identyfikacji studentów z UWM. „Łowcy Innowacji” dostrzegli jak istotne jest krzewienie przedsiębiorczych postaw już od najmłodszych lat. „Polskie Animals” opracowały aplikację dla studentów pt. „Komfi” ułatwiającą codzienne życie studenta na uczelni! „Żółwie” natomiast pracowały nad aplikacją dla studentów o genialnej nazwie Komfortowo!

Udział w tym projekcie pozwolił studentom zapoznać się z inną formą kształcenia niż typowy wykład uniwersytecki. Praca w grupach, w interdyscyplinarnych zespołach, swobodna atmosfera, a także przykłady z życia codziennego – to wszystko sprawia, że zdobyta wiedza i doświadczenie zostaną z uczestnikami na dłużej. I wcale nie było łatwo! Jak wspominał ostatnie zajęcia Michał Głowacki, podczas których ćwiczyliśmy wystąpienia publiczne: „Studenci byli naprawdę zmęczeni po zajęciach. To był dla wszystkich spory wysiłek emocjonalny. Tym bardziej, że musieli ćwiczyć rzeczy, z którymi do tej pory studenci nie mieli do czynienia. Ale nabyte umiejętności, które będą im potrzebne w przyszłości, zostaną z nimi na dłużej.”.

Pomimo, że w styczniu br. zakończyliśmy pierwszą edycję szkoły wielkim finałem, podczas którego studenci prezentowali zaprojektowane rozwiązania, Letnia Szkoła Zarządzania Innowacją wciąż trwa. Dzięki dobrym opiniom i wysokim ocenom uczestników warsztatów, właśnie prowadzimy jej kolejną edycję! Jak wspomina Szkołę Hanna Marciak, koordynatorka LSZI: „Letnia Szkoła Zarządzania Innowacją jest nowatorskim projektem skierowanym do studentów i studentek naszej Uczelni, którzy dotychczas nie mieli szansy poznać i pracować metodykami myślenia projektowego. Do współpracy w ramach projektu zaprosiliśmy podmioty zewnętrzne, w tym m.in. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz firmy prywatne. Dzięki ich zaangażowaniu uczestnicy pracowali w trakcie warsztatów nad realnymi wyzwaniami. Udział w LSZI był dobrowolny i być może to sprawiło, że atmosfera I edycji Szkoły była tak niesamowita. Dawno nie widziałam takiego zapału i pomysłowości!!! Aktywność, koleżeńskość, praca zespołowa, kreatywność, innowacyjność – to właśnie te słowa szczególnie przychodzą mi na myśl, gdy ludzie pytają mnie o Letnią Szkołę Zarządzania Innowacją.”. A co mówią sami studenci? Joanna S., jedna z uczestniczek programu, podsumowała Szkołę kilkoma zdaniami: „Letnia Szkoła Zarządzania Innowacją to najlepsza rzecz, której się podjęłam. Zdobyłam wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania innowacją i designem (…) Dużym, a wręcz ogromnym zaskoczeniem była dla mnie atmosfera. Wszyscy uczestnicy i prowadzący byli wspaniali. To był cudowny czas wśród nowych przyjaciół.”.

Letnia Szkoła Zarządzania Innowacją

Innowacyjne rozwiązanie „student experience”

Razem z Collegium Da Vinci w Poznaniu pracujemy nad innowacyjnym rozwiązaniem „student experience” – systemem kreującym doświadczenie studenta z „usługi edukacyjnej”. Projekt ten pomoże uczelni m.in. aktywnie zarządzać relacjami ze studentami, sprawniej identyfikować sytuacje problemowe wśród studentów, tworzyć spersonalizowaną i zindywidualizowaną komunikację, a także przyczyniać się do wzrostu retencji studentów na uczelni. W jaki sposób?

Wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji w analizie statystycznej danych pozwoli w sposób predykcyjny typować osoby z dużym potencjałem wystąpienia ryzyka rezygnacji ze studiów. Odpowiednio dobrane działania prewencyjne w tym zakresie pozwolą skutecznie zmniejszyć stopień rezygnacji studentów ze studiów. Dopasowana do sytuacji i spersonalizowana komunikacja natomiast ma zapewnić wysoką skuteczność jej dotarcia do studentów, a administracji uczelni dostarczyć niezbędnych informacji o potencjalnym problemie do rozwiązania.

Uwaga! Prace nad tym nowoczesnym rozwiązaniem umożliwiającym zarządzanie relacjami ze studentami, pod przewodnictwem Michała Głowackiego, zakończymy pełnym wdrożeniem do końca tego roku. System będzie działał już od 2023 r. – zapisujcie się więc na studia w CDV jeżeli chcecie doświadczyć tego innowacyjnego rozwiązania!

Student experience

Rozwiązania polepszające codzienne funkcjonowanie szkoły w warunkach nauki zdalnej

Wspólnie z Zespołem Szkół Da Vinci zorganizowaliśmy w 2021 roku warsztaty mające na celu wypracowanie rozwiązań polepszających codzienne funkcjonowanie szkoły w warunkach nauki zdalnej. Na podstawie podsumowania rocznej edukacji w trybie online, w oparciu o przeprowadzone badania oraz usystematyzowaniu wiedzy na temat potrzeb i barier kluczowych interesariuszy organizacji, wypracowaliśmy możliwe kierunki rozwoju edukacji w Szkołach Da Vinci.

W dzisiejszych czasach nauczanie zdalne stało się codziennością i wymaga od nas wszystkich dużego zaangażowania, innego podejścia i wypracowania nowoczesnych sposobów pracy. Takie projekty realizujemy z niezwykłym podziwem i entuzjazmem. Chcielibyśmy, aby kadra zarządzająca i dydaktyczna wszystkich polskich szkół myślała o edukacji, swoich placówkach edukacyjnych i nauczycielach w tak holistyczny i systemowy sposób!

Innowacja w edukacji jest ściśle powiązana z otwartym podejściem do procesu nauczania i zmian usprawniających funkcjonowanie szkoły. Efektywność nauki, dbałość o zdrowie psychofizyczne pracowników jak i uczniów, pielęgnowanie kreatywności dzieci, a także świadomość pedagogów zachodzących zmian społecznych, technologicznych oraz zawodowych powinny na stałe wpisać się w codzienną działalność i obszary usprawnień każdej instytucji naukowej.

Nauka zdalna

Diagnoza strategiczna Miasta Kalisza

Wspólnie z Urzędem Miasta Kalisza opracowaliśmy diagnozę strategiczną miasta oraz Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Przeprowadziliśmy badania społeczne, przeanalizowaliśmy aktualne programy w mieście, sporządzone dokumenty i dostępne dane. Przygotowaliśmy mierzalne i porównywalne wskaźniki dla każdego obszaru funkcjonowania miasta oraz wskazaliśmy kluczowe trendy mające znaczenie dla przyszłego rozwoju Miasta Kalisza.

Jakie kluczowe wnioski z badań zaobserwowaliśmy? Atutem życia kulturalnego w Kaliszu w opinii mieszkańców jest dostępność do kultury wysokiej (filharmonii, teatru, galerii sztuki), co wyróżnia Kalisz wśród innych miast podobnej wielkości i upodabnia go do większych aglomeracji.

Elementem, który został również wyróżniony wśród badanych była dobra infrastruktura komunikacyjna (komunikacja miejska, sieć dróg w mieście), a także „kompaktowość” miasta – w opinii respondentów w Kaliszu „wszędzie jest blisko”, co generuje dużą oszczędność czasu w przemieszczaniu się. Respondenci wskazali także na dużą ilość zieleni w mieście oraz bliskość terenów zielonych poza miastem, co pozytywnie wpływa na rosnące potrzeby mieszkańców w zakresie profilaktyki zdrowia, aktywności ruchowej i tendencji badanych do zmiany sposobu życia w kierunku filozofii „work-life balance”.

Kalisz

Urzędem Miasta Poznania też nam było po drodze.

Aktualnie zajmujemy się prowadzeniem dwóch portali internetowych miasta. BaDaM (www.badam.poznan.pl) to projekt upowszechnienia zbiorów danych o naszym mieście. W atrakcyjny dla odbiorcy sposób prezentujemy szereg danych i wskaźników statystycznych opisujących nasze miasto na tle innych, porównywalnych miejscowości w Polsce. Prezentujemy coroczny raport o stanie Poznania w różnych obszarach funkcjonowania miasta, m.in. gospodarki, demografii, rynku pracy, transportu, edukacji, środowiska, warunków życia czy innowacji.

Drugi portal GLANC (www.glanc.poznan.pl) to informator o benefitach, które przygotowało miasto dla swoich mieszkańców. Ideą tego portalu jest przedstawienie tych korzyści w czytelny i przyjazny sposób, który ułatwia mieszkańcom załatwianie spraw i formalności.

Poznań

Audyty i strategie wzornicze

W 2021 r. kończyliśmy też kilka audytów wzorniczych wraz z opracowaniem strategii wzorniczej m.in. dla firmy Bimax oraz Patkar Stanisław Szydełko. Przeprowadzone audyty i strategie wzornicze zostały opracowane zgodnie z wymaganiami PARP w ramach programu „Wzór na konkurencję”. Wspólnie z pracownikami przedsiębiorstw dokonaliśmy analizy technologicznej firm (w tym m.in. procesu produkcyjnego, dostawców oraz stosowanych materiałów, parku maszynowego, a także wpływu procesu produkcyjnego na środowisko), oferty produktowej firm oraz otoczenia biznesowego, w tym klientów i konkurentów organizacji. Analiza branży pozwoliła nam zweryfikować atrakcyjność sektora, w którym przedsiębiorstwa funkcjonują. Przeprowadziliśmy również analizę komunikacji marketingowej każdej z firm oraz wskazaliśmy kluczowe trendy branżowe, społeczne i technologiczne istotnie wpływające na rozwój branż. Na podstawie zebranych informacji opracowaliśmy rekomendacje dalszych działań.

Celem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w tym programie jest wspieranie rozwoju firm wykorzystujących potencjał drzemiący w organizacjach w zakresie zarządzania designem. Przeprowadzone audyty dały przedsiębiorstwom możliwość pozyskania kolejnych środków na inwestycje związane z wdrożeniem opracowanych strategii i wprowadzenia na rynek innowacyjnych rozwiązań.

Cieszymy się, że mogliśmy w ostatnim czasie pracować ze wszystkimi wspomnianymi firmami i instytucjami, wymieniać się doświadczeniem i wiedzą oraz wspólnie projektować innowacyjne rozwiązania. Dziękujemy za możliwość współpracy!

 

Ale to nie wszystko!

W ostatniej części podsumowania przeczytacie również o studiach podyplomowych, które w tym roku obchodzić będą już 10-tą rocznicę! Piszemy też o konferencji Innovation & Design Management, a także kilku innych projektach, które przyszło lub przyjdzie nam realizować. Zapraszamy na Część III: TUTAJ.

 

LinkedIn
Share